Aproape un doi ani durează să acumulezi 400 de ore de practică (200 iarna, 200 de vară, realizate în centrele regionale de pregătire) și să parcurgi cele patru module pentru atestarea ca salvator montan, iar apoi, din trei în trei ani, trebuie să dai noi examene de reatestare. Totul pentru buna pregătire a echipajelor salvamont și pentru punerea la zi cu cele mai noi tehnologii, în ce privește echipamentul, și tehnici, în ce privește procedurile de salvare.
Peste 800 de salvatori atestați există acum la serviciile salvamont din întreaga țară. O parte dintre ei sunt angajați, alții sunt voluntari. În fiecare an alți 30-40 de salvatori își iau atestatul. Iar asta se întâmplă după parcurgerea ca salvatori aspiranți a celor 400 de ore de practică menționare mai sus și absolvirea a patru module, fiecare cu părți teoretice și practice, cu examen la final pentru fiecare dintre ele. Două module se fac vara și două iarna, pentru a fi față în față cu toate condițiile meteo și o mare parte din situațiile cu care s-ar putea întâlni salvatorii.
Între 5 și 20 septembrie cei 34 de cursanți Școlii Naționale Salvamont din acest an au avut parte de lecții teoretice și practice, examene, alarme și teste, toate pentru a-i pregăti de examenul de la finalul acestui modul de vară. Am ajuns la Centrul Național de Pregătire Salvamont din Padina chiar în ziua examenului și am documentat totul în primul episod din seria „Pe urmele salvatorilor montani”, realizată în colaborare cu Salvamont România.
În Romania există o legislație națională specifică foarte bună în domeniul salvării montane, această activitate se realizează doar de persoane calificate ca salvatori montani, prin servicii publice Salvamont de interes local și județean, constituite legal la nivelul fiecărui județ cu zonă montană, finanțate de către administrația publică și coordonate operațional de Departamentul National pentru Situații de Urgență. În desfășurarea activității de salvare montană structurile Salvamont colaborează cu Serviciile Județene de Ambulanță, cu Serviciile de ambulanță și elicopterele SMURD cărora le predau persoanele salvate pentru transport către unitățile medicale. Salvatorul montan este o profesie recunoscută legal, inclusă în Clasificația Ocupațiilor din Romania, reglementată, deci cu statut special, unicul formator național stabilit de legislație este Asociația Naționala a Salvatorilor Montani, iar formarea profesionala în acest domeniu pe alte căi sau în alte structuri de formare nefiind permisă sau recunoscută.
464 de acțiuni de salvare și 653 de persoane salvate
Acesta este bilanțul lunii august pentru serviciul Salvamont la nivel național. 14 de persoane au fost predate elicopterelor de salvare. 5 oameni au decedat. Atenție, vorbim de o singură lună.
În luna trecută (iulie), au fost efectuate 317 intervenții, fiind salvate 470 de persoane. 12 cazuri au fost predate echipajelor de salvare aeriană. În luna iulie 6 oameni au murit pe munte.
Iarna trecută, chiar la începutul acestui an, într-o singură zi (3 ianuarie 2020) au fost primite 108 apeluri prin care se solicita intervenția urgentă a Salvamont.
În ajutorul echipajelor Salvamont putem veni fiecare dintre noi atunci când mergem pe munte. E suficient să avem un echipament adecvat, să ne documentăm despre traseul pe care vrem să îl parcurgem, să fim atenți la progrnoza meteo și să nu riscăm. Sunt lucruri simple, dar care pot contribui la evitarea unor tragedii. Din păcate, accidentele se pot întâmpla, însă putem să scădem din riscuri.
Acesta este și motivul pentru care începem seria „Pe urmele salvatorilor montani”, pentru a trage un semnal de alarmă. Vrem să vă arătăm cât de mult se pregătesc acești oameni, cât de mult efort fac și cât de solcitantă este fiecare intervenție, indiferent de cât de ușoară sau grea se dovedește a fi într-un final. Recomandăm întotdeauna păstrarea unui comportament #ResponsabilPeMunte și sperăm ca această serie să contribuie la transmiterea mesajului către cât mai mulți iubitori de munte sau oameni dornici să descopere frumosul în drumeții.
Pe urmele salvatorilor montani, Ep. 1
Ziua de examen la Școala Națională Salvamont
Ciprian Lolu, preparator de formare din 2017, unul dintre istructorii din cadrul acestor module, îi cheamă pe toți cei 34 de cusanți la careu. Urmează ziua examenului practic, dar înainte de asta îi anunță că tocmai ce a afișat notele de la examenul teoretic. Cu toții l-au trecut cu bine, au fost chiar și note de 10. Îi anunță apoi că vor lucra împărțiți în 4 echipe, așa cum au mai făcut și la alte probe. Echipele sunt denumite după văi sau puncte de interes din preajma zonei Padina: Horoabe, Doamnele, Strunga și Babele. Îi așteaptă un traseu circuit în care își testează cunoștințele și experiențele acumulate în ultimele două săptămâni.
În ce privește partea practică, au făcut cursuri de prim-ajutor, au învățat despre procedurile de elevare, traversare și lansare în abrupt a unei tărgi cu victimă, au avut alarme cu exerciții în miez de noapte și au avut chiar și ocazia să exerseze predarea unei victime către un echipaj de salvare aeriană. O experiență completă, care îi pregătește pentru ce vor găsi în teren.
Corpul de instructori Salvamont cuprinde 24 de formatori, fiecare cu un palmares și o experiență remarcabilă. În pregătirea acestui material am discutat cu doi dintre instructori. Ciprian și Scorobete le-au fost alături în toată această perioadă și le-au predat cele mai bune și noi practici din domeniu. Fiecare dintre ei au o mare experiență, lucrând de foarte mult timp în serviciul Salvamont. Ciprian Lolu este angajat Salvamont din 2002, instructor din 2015 și preparator de formare în 2017. De zi cu zi, el este salvator montan la Serviciul Public Salvamont Zărnești, deci acoperă zona Munților Piatra-Craiului. Sorin Scorobete lucrează de la sfârșitul anilor 90 la Salvamont Hunedoara și are în responsabilitate zona Munților Retezat. Împreună cu Ciprian si ceilalți instructori din țară au amenajat în 2017 traseele de alpinism din Munții Bucegi folosite pentru pregătirea salvatorilor montani.
Echipa completă implicată în acest modul al școlii a fost formată din:
- Instructorii Salvamont: Zsolt Bertoti (Salvamont Ciuc), Sorin Scorobete, Ciprian Lolu, Levente Szabo (Salvamont Maramureș), Attila Toth (Salvamont Cluj), Cristian Căldăraru (DSU București), Ion Măndica (ISU Sibiu), și Ștefan Tatu;
- Echipajul Inspectorarului General de Aviație: Sorin Gane, Cătălin Candea, Ghenadie Frecautan, Mureșan Mihai-Andrei, Popa Florin și Dorel Roșca;
- Ajutorii de instructori (în curs de atestare ca instructori): Alex Miliari (Salvamont Argeș), Kovacs Șandor (Salvamont Maramureș) și Gaspar Andras (Salvamont Mureș)
Cu experiența tuturor instructorilor, ziua examenului a fost cel mai bun moment pentru fixarea și confirmarea cunoștințelor pentru toți participanții. Explicau fiecăruia unde și ce a greșit, cum ar fi putut face procedurile mai bine. Simularea a fost una apropiată de condițiile reale. În targă a fost pus câte un cursant din fiecare echipă, spre exemplu.
Circuitul de examen se află la câteva sute de metri de centrul de pregătire și se află în jurul unui perete abrupt. Cele patru echipe au un exercițiu de salvare a unei victime. Aceasta se află în targă și trebuie, pe rând, elevată din abrupt, traversată pe creastă și apoi lansată în abrupt. Fiecare dintre etape vine cu procedurile ei. E un efort comun incredibil și nu e loc de greșeală. Nu există „scurtături”, totul se face, efectiv, ca la carte.
Fiecare echipă se împarte în două: o parte din ea stă cu victima, iar cealaltă parte se ocupă de asigurarea și crearea sistemului de tracționare. Iar aici intervine tehnica pe care trebuie să o stăpânești în totalitate. Așa cum veți vedea în imagini, sistemul de o combinație bine gândită de corzi, carabiniere, ancore, amaraje, plăci, scripeți. Toate trebuie așezate în așa fel încât să îi ajute pe salvatori să tragă sau să lase în abrupt targa cu victima, dar să și fie bine asigurată în permanență. Ancorați de targă sunt și salvatorii care stau cu victima, contribuția lor fiind la fel de importantă în toate etapele.
Printre cursanți îl găsim pe Jullien, francezul care s-a integrat rapid în echipa în care a fost desemnat și care face o treabă foarte bună. Este de mulți ani venit în România, aici a descoperit muntele și lucrează ca voluntar Salvamont de o bună perioadă de timp. Acum dorește să își obțină atestatul și să devină salvator montan cu acte în regulă. Iubește ce face, iar asta se vede din cum a asimilat rapid tot ce a avut de învățat în cele două săptămâni de școală, dar și în ceilalți ani de voluntariat.
Școala Națională Salvamont nu este numai pentru cursanții care vor să își ia atestatul de salvatori. În acest an sunt prezenți și salvatori deja atestați, cu o foarte bună experiență, care vor să se acrediteze ca instructori.
Așa cum spuneam, nu e loc de greșeală în meseria lor, iar asta se vede din cât de atenți urmăresc atât instructorii, cât și Alex și colegul lui care urmează să devină instructori, toate procedurile pe care le fac cursanții. Nicio greșeală nu este trecută cu vedere și este semnalată și corectată imediat, astfel că cei 34 de salvatori în curs de atestare învață în continuu de la ei.
Ei vor fi următoarea generație de absolvenți ai școlii Salvamont și vor contribui la siguranța celor aflați pe munte. Se pregătesc în permanență pentru ce e mai rău, iar antrenamentul lor din școală se va vedea pe teren. Cu un număr în creștere de intervenții de urgență la nivel național, ei rămân prima speranță pentru cei aflați în pericol. De la primirea apelului în bază și până la ajungerea la locul intervenției, nicio secundă nu este risipită.
Din păcate, nu au parte de respect pentru munca lor din partea tuturor. 7 tineri au plecat echipați necorespunzător pe un traseu din Munții Tibleș, i-a prins noaptea și s-au rătăcit. Au cerut ajutorul Salvamont, dar nu au respectat indicația de a rămâne acolo unde se aflau, astfel că preț de câteva ore salvatorii i-au căutat în continuu. Misiunea s-a încheiat cu succes, însă unul dintre tineri a avut grijă să aibă un comportament necivilizat și să reproșeze salvatorilor că au ajuns prea târziu. Detalii aici, din relatarea Salvamont Maramureș. Astfel de situații nu fac decât să îngreuneze misiunea salvatorilor.
Revenind, meseria Salvamont cuprinde și o parte importantă de prevenție. Formațiile din întreaga țară primesc zilnic apeluri prin care le sunt solicitate informații cu privire la anumite trasee. Iar astfel de apeluri sunt chiar încurajate. Iarna poți afla detalii despre stratul de zăpadă, primăvara despre situația în care se află unele poteci și dacă au fost afectate de vremea rea din iarnă și așa mai departe. Ei sunt pregătiți să îți dea cele mai bune sfaturi și e recomandat să ai încredere în ele. În final, tu ești cel responsabil de siguranța ta, însă cu cât faci mai multe pentru a preveni cu accident, cu atât scad șansele ca acesta să se întâmple.
Membrii tuturor echipajelor Salvamont din întreaga țară au trecut prin această școală și au avut parte de cea mai bună pregătire. Din 3 în 3 ani trebuie să se reatesteze, astfel că rămân la curent cu evoluția procedurilor și a echipamentului. Sunt pregătiți să ne ofere cea mai bună îngrijire pe munte și să intervină în cel mai scurt timp posibil, raportat la condițiile din teren.
Iată cum arată ziua de examen în Școala Națională Salvamont și cât de multă muncă e în spatele fiecărei proceduri. Înainte de a porni pe munte în adidași, pe vremea rea sau fără să știi detalii despre traseu, ar fi bine să vezi filmul de mai jos și să urmărești întreaga serie „Pe urmele salvatorilor montani”. Pentru că, așa cum spuneam mai sus, fiecare dintre noi poate contribui în a ușura munca echipajelor Salvamont. Ne echipăm adevcat, ne documentăm despre vreme și traseu, nu ne supunem riscurilor.
Să avem cu toții un comportament #ResponsabilPeMunte. Pe data viitoare!